Samarbete i laget

Unga människor lär sig mycket på att börja idrotta. Det är nyttigt både för kropp och själ, och man får träna sina sociala färdigheter, muskler och koordination. Handlar det om lagidrott lär man sig inte minst att kämpa mot ett gemensamt mål genom att samarbeta i laget.

Före detta idrottsstjärnor håller föredrag och workshops i teambuilding eftersom dessa egenskaper är viktiga inte bara inom idrotten utan i livet i stort, inte minst i näringslivet. Det är därför företag ofta hittar på samarbetsövningar på konferenser. Det kan vara femkamp på Gröna Lund eller Liseberg eller tankeexperiment där det gäller att utnyttja allas kompetenser så optimalt som möjligt.

Ett sätt att jobba med samarbetsförmågan inom ett idrottslag är att göra saker tillsammans utanför idrotten. En sådan aktivitet är försäljningsarbete. Flera företag erbjuder idrottsklubbar att sälja deras produkter och få provision på försäljningen. Ett exempel är DelikatessKungen som ger skolklasser och föreningar chansen att tjäna pengar. Sedan 1992 har grupper kunnat sälja företagets delikatesser, som salami, cheddarost, praliner och ekologisk olivolja, på den egna hemorten, till släkt och vänner, till kommunpolitiker och lokala företagare som i sin tur kan ge delikatesserna i present till sina anställda eller storkunder. Det är ju för en god sak, för vem vill inte hjälpa den lokala idrottsklubbens ungdomar att få råd att åka på träningsläger eller fotbollsturnering?

Den ekonomiska vinsten är betydande för de grupper som är framgångsrika i sin försäljning. Ju mer ni säljer desto mer tjänar ni. Även andelen per såld produkt ökar ju bättre det går, så det lönar sig att ligga i.

Men sedan hjälper arbetet till att förfina samarbetet inom laget. Att testa sina försäljningsstrategier och hjälpas åt med arbetet, sida vid sida, påminner lite om när lag lägger upp taktiken inför en match och med gemensamma krafter försöker överlista motståndarna och kämpa ned dem genom att hela tiden göra det där lilla extra som skänker de fördelar som krävs för att vara först med att sätta bollen i mål, pucken i nätet eller handen i kaklet.

Det fantastiska med ett framgångsrikt lagarbete är att helheten blir större än summan av delarna eftersom de enskilda individerna lyfter varandra till en högre nivå. Detta gäller såväl vid försäljning som vid handboll och ishockey. Soloprestationer i all ära, men det är lagmaskiner som vinner matcher.