S:t Eriks-cupen – en pigg 56-åring

Fotboll är Sveriges största sport räknat i antal utövare, och de flesta av dessa är barn och ungdomar. Sporten har funnits här sedan 1870-talet, men det organiserade spelet tog inte fart förrän under 1900-talet. Då för vuxna, men så småningom blev även ungdomsfotbollen organiserad.

1958 startade Stockholms Fotbollförbund sin ungdomssatsning S:t Eriks-cupen tillsammans med tidningen Expressen. Dessförinnan hade det funnits andra pojklagsturneringar i fotboll, ända från 1934 faktiskt, då AIK bestämde sig för att starta ett pojklag och testade spelare genom att anordna ett mindre seriespel. På den här tiden var ett av de stora problemen att få tillgång till fotbollsplaner. Det är inte som idag då varenda skolgård tycks utrustad med en fullstor plan och alla idrottsplatser har ett helt gäng fotbollsplaner i både grus, naturgräs och konstgräs.

1943 startade Aftontidningen en tävling de kallade AT-Cupen. När Aftontidningen lades ner 1956 innehöll turneringen hela 500 lag, som naturligtvis ville spela fotboll även om huvudsponsorn försvunnit. Både Aftonbladet och Expressen fanns med i förhandlingarna. Inledningsvis tog Expressen hand om S:t Eriks-cupen i ishockey (som för övrigt är nedlagd nu) medan Aftonbladet högg tag i fotbollen, men från 1958 skötte Expressen även om fotbollsturneringen.

Sedan 1969 spelar, som sig bör, även flicklag S:t Eriks-cupen i fotboll. Av de c:a fyratusen lag som spelar ”Sanktan” nu för tiden är en fjärdedel tjejlag. 1977 införde man åldersklasser i cupen. Rättvist givetvis (inte lätt för en tioåring att hävda sig i en nickduell med fjortonåringar), men svårare att få ihop lag för mindre klubbar.

Spelet i S:t Eriks-cupen pågår både vår och höst. Först vårsäsong i april-juni. Efter sommarlovet spelar man vidare med seriematcher i augusti och september och slutspel i oktober. Varje år genomförs över 25 000 S:t Eriks-cupsmatcher av runt 60 000 spelare, från åtta år gamla och uppåt. Sedan 2009 finns S:t Eriks-cupen också i Göteborg och Skåneregionen.

Tänker er klubb och ert lag ställa upp i nästa års S:t Eriks-cup och tycker att det är en tuff kostnad att transportera laget till bortamatcherna, serva med tröjor, utrustning osv? Lösningen kan vara att spelarna säljer någon typ av produkter. Ja, mamma och pappa kanske också kan hitta en eller annan kund, på jobbet eller så.