Gurkspelen i friidrott

Varje sommar anordnar Västerås Friidrott friidrottstävlingen Gurkspelen. Eller numera Westinghouse Gurkspel, efter sponsorn Westinghouse Electric. Detta är en av Sveriges äldsta ungdomstävlingar eftersom den startade redan 1971. Sjutton år senare, 1988, gjorde SVT ett Lilla Sportspegeln special om Gurkspelen och i slutet av 90-talet la man till en inomhusvariant kallad Inlagda Gurkspelen.

Tävlingsplatsen för den ursprungliga utomhustävlingen är Arosvallen i Västerås där man i månadsskiftet juli-augusti tävlar i löpning bl a på distanserna 100, 200, 400, 800 och 1500 meter, och dessutom 110 meter häck, höjd, längd, tresteg, stav, kula, diskus, slägga och spjut. Tävlar gör barn och ungdomar från åtta års ålder ända upp till seniorer, men i första hand ses nog Gurkspelen ändå som en ungdomstävling.

Mat serveras på idrottsplatsen för de som vill. Annars är det inte svårt att hitta matställen i närhet till arenan. Samma sak gäller för boende eftersom Västerås året runt har många konferenser och andra arrangemang.

Till Västerås kan ni åka tåg, buss, bil eller till och med flyg, och eftersom tävlingen är mitt under sommarlovet kan ni passa på att stanna några extra dagar och ”göra stan”. Här finns Vallby Friluftsmuseum med alla möjliga lantrasdjur, Yoump Trampolinpark, Hälla Gokart och Prison Island där ni kan utmana varandra i äventyrsceller som på Fångarna på Fortet.

Fast det är ju det där med pengar. Nästan allt kostar och nästan alla idrottsföreningar har ont om pengar. Ett sätt att lösa den ekvationen är att låta klubbens friidrottsungdomar tjäna pengar i ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen. De säljer populära delikatesser som salami och chokladpraliner i fina presentförpackningar. Om ni väljer att samarbeta med DelikatessKungen säljer ni produkterna på er egen hemort med hjälp av företagets försäljningsmaterial, app och en egen försäljningssida på nätet.

Först tar ni upp beställningar, sedan distribuerar ni varorna samtidigt som ni tar betalt av kunderna. Er vinst är provisionsbaserad, så ju mer ni säljer, desto mer pengar blir det till klubbkassan. Genom åren har mer än 25 000 grupper sålt DelikatessKungens varor och många har dessutom kommit tillbaka för nya försäljningssamarbeten. Det fungerar nämligen! Många grupper har finansierat tävlingsresor, träningsläger och skolresor helt och hållet genom denna försäljning. Det är inte bara lönsamt, det är kul också! Och så får man lära sig hur försäljning funkar samtidigt som man stärker lagandan. Det kan nästan inte bli bättre.